Sıvı taşıyan tırlar neden dikdörtgen yerine silindir tanker kullanıyor

Şehirde gezerken kesinlikle suratlarca defa petrol veya su tankerleri görmüşsünüzdür. Tankerler değişik ebatlarda olsa da neredeyse tüm tankerlerde ortak olan oldukça esrarengiz şeyi fark ettiniz mi? Tüm akışkan taşıyan tankerler silindir biçimindedir. Dikdörtgen bir tank silindirik olandan daha fazla akışkan taşıyamaz mı? Ayrıca, dikdörtgen biçimli bir tankerin büyük ölçekte üretilmesi daha kolay olmaz mı? Peki neden tüm bunlara karşın dikdörtgen tanker yerine silindirik tankerler kullanılıyor? Gelin bu sualin cevabına beraber bakalım. tanker
Su, yağ veya gazlar gibi akışkanlaştırılmış yükleri taşımak için özel olarak planlanmış bir taşıta tanker kamyonu sınıyor. Bu tankerlerden kimileri, özellikle oldukça büyük olanları, muhtemelen demir yolu hatlarında gezdiğini görmüş olduğunuz demir yolu tankerlerine oldukça benziyor. Taşınması gereken akışkanın cinsine bağlı olarak bir hayli tanker çeşidi vardır: Büyük veya ufak, tazyikli veya tazyiksiz, izolasyonlu veya izolasyonsuz vb. Hepsi olmasa da çoğu akışkan taşıyan tankerler silindirik/eliptik bir şekle sahiptir. İlk olarak, silindirik bir kapta destek edilmesi gereken ‘cılız noktalar’ yoktur, bu da tankeri inşa etmek için daha fazla malzeme kullanmak anlamına kazanç. Buna karşılık, bir dikdörtgen/kare, tazyik için cılız noktalar oluşturan köşelere ve düz kenarlara sahiptir. Başka bir deyişle, dikdörtgen biçimli bir kap, büyük bir baskıya maruz kaldığında silindirik olandan daha süratli bozulur. Ticari uçaklardaki pencerelerin bütün olarak dikdörtgen/kare biçiminde olmak yerine köşeleri yuvarlatılmış olmasının sebebi budur. Bu mevzuyla alakalı ayrıntılı içeriğimize göz atmak için tıklayın. tanker Akışkan tankerlerinde silindir biçiminin seçim edilmesinin bir öbür sebebi ise dengedir. Özellikle yağlar ve akışkanlaştırılmış yanıcı gazlar gibi akışkanları taşıyan taşıtın balansı çok ehemmiyetlidir. Bu sebeple, ağırlık merkezi olası olduğunca yere yakın olan bir biçim seçmek gerekiyor. Dikdörtgenler ve kareler bu açıdan makûs tercihlerdir, zira dikdörtgen bir tankerin ağırlık merkezi, silindirik bir tankerinkinden daha yüksek olacaktır. Bir de akışkanın sallanması meseleyi var. Bir kamyon süratlendiğinde/yavaşladığında, tankerdeki akışkan, eylemsizlik kanununa göre tanker içinde sallanmaya başka bir deyişle ileri geri hareket etmeye başlar. Bu çalkantı tesiri, sanayi dilinde ‘dalgalanma’ olarak adlandırılır. Bu dalgalanmanın tesirini önlemek/en aza indirmek için bir hayli tankerin içinde önden arkaya dalgalanmayı eksilten metal levhalar bulunur. Bu, iyi tanker sürücülerinin manevra yaparken veya dururken kamyonlarını yavaş yavaş yavaşlatmasının sebeplerinden biridir. tanker Varsayım edebileceğiniz gibi bir silindir, akışkanın tankın dibine inmesine izin verdiği için tankeri boşaltmak daha kolaydır. Öte yandan bir dikdörtgen bu mevzuda müthiş bir tercih olmaz. Bunun bir neticeyi olarak banyo lavaboları da dikdörtgen yerine oval olarak üretilirler. Son olarak, dikdörtgen tankerlerin pakliği silindirik tanklara göre daha güç olacaktır, zira akışkan yıkıntıları köşelere sıkışıp steril edilmelerini güçleştirecektir. Silindirik/eliptik tankerlerde bu cins paklik ve sağlık meseleleri bulunmamaktadır.